जंगल की कहानी- Jungle ki kahani- Story of Forest in Hindi

जंगल की कहानी- Jungle ki kahani- Story of Forest in Hindi

जंगल की कहानी

एक जंगल था । उसमे बहुत सारे हरे भरे पेड़ थे-कांटे वाले बबूल, लम्बी जटाओं वाला बरगद, लाल-लाल फूलों वाला पलाश, सफेद रुई वाला सेमल, छोटे पीले मीठे फलों वाला खिरनी का पेड़, काले-लाल फालसों से लदा पेड़, आम, जामुन, कटहल और भी न जाने कितने तरह के पेड़ ।

इसी जंगल में एक तरफ था पहाड़ी झरना, जिसमें पहाड़ के ऊपर से आता पानी जब नीचे गिरता तो लगता मानो दूध की धारा गिर रही हो और जब पानी नीचे पत्थरों पर गिरता तो छोटी-छोटी बूंदे हवा में इस तरह छिटकती मानो मोती सारे जगह बिखर रहे हों। सुबह-सुबह जब इन पर सूरज की किरणें पड़ती तो उस जगह इन्द्रधनुष बन जाता – सात रंगों वाला। कल-कल की आवाज से गिरता झरना एक मधुर संगीत पैदा करता। जंगल के सारे जानवर इस झरने से बनी झील का मीठा पानी पीते और खुशी से झूम उठते। हाथी अपनी लम्बी सूंड से पानी का फौव्वारा अपनी पीठ पर डालते, लम्बी गर्दन वाले जिराफ, काली सफेद धारी वाले जेब्रा, काले लाल मुंह व लम्बी पूंछ वाले लंगूर बन्दर, सुनहले हिरन, हुवां-हुवां की आवाज करने वाले सियार, भेड़िया, लोमड़ी, दहाड़ने वाले शेर – सभी इसी झील का पानी पीते । जंगल अपने नियम से चलता यानी शाकाहारी पशु जैसे हिरन, जंगली भैंस, जिराफ, जेब्रा आदि घास-फूस, पत्ते खाते । भालू जैसे जानवर मांस भी खाते और मधुमक्खी के छत्ते तोड़ कर शहद भी; वहीं मांसाहारी पशु जैसे शेर, चीता, भेड़िया, लकडबग्घा छोटे जानवरों का शिकार करते और खाते । इसी जंगल में झील के ठीक किनारे एक बस्ती थी – आदिवासियों की बस्ती । इन्हें आदिवासी इसलिए कहते हैं क्योंकि ऐसा माना जाता है कि ये आदि यानी शुरूआत या पहले से यहाँ रहते हैं । इनके रहने के तरीके, पहनने के वस्त्र, खान-पान, भाषा, संस्कृति सब इनकी पहचान है और हम लोगों के आज के तरह के रहने के तरीकों से भिन्न है लेकिन इसे नीचा किसी भी तरह से नहीं कह सकते क्योंकि हम भी कभी इसी तरह से थे। तो, जंगल की इस आदिवासी बस्ती में लोग अपने रहने और जीने के लिए पूरी तरह से जंगल पर ही निर्भर थे। घर बनाने के लिए पत्थर और लकड़ी, आग जलने के लिए सूखी लकड़ी, खाने के लिए फल-फूल, शिकार के लिए जानवर और पहनने के लिए मरे जानवरों की खाल – सभी कुछ इनको जंगल से ही मिलता था। ये आदिवासी अपनी जिन्दगी हंसी-खुशी से काट रहे थे।

इसी आदिवासी बस्ती में एक छोटा लड़का रहता था-भोलू । नाम तो उसका भोलू था लेकिन वो था बहुत शरारती और तेज दिमाग वाला । अपने दोस्तों के साथ दिनभर जंगल में दौड़ता फिरता-कभी पेड़ पर चढ़ कर दोस्तों के साथ फल खाता, कभी खरगोश पकड़ता, कभी दोस्तों के साथ पत्थरों पर चढ़ कर झील में कूदता और खूब नहाता। उसे अपने जंगल और जंगल के जीवों से बहुत प्यार था। बस्ती में ही एक आश्रम था जिसके गुरूजी बस्ती के बच्चों को जंगल की रक्षा करना, अस्त्र शस्त्र चलाना, कबीले के नियम-कायदे, जंगल में मिलने वाली जड़ी-बूटियों की जानकारी, शिकार करना और अपनी कुलदेवी के पूजा-अर्चना के तरीके सिखाते । भोलू और उसके दोस्त भी ध्यान व मन लगाकर सब कुछ सीखते । दिन इसी तरह बीत रहे थे कि एक दिन जंगल में खेलते-खेलते भोलू और उसके दोस्त बहुत दूर निकल गए वहां जंगल में उन्हें कुछ हलचल सुनाई दी। भोलू और उसके दोस्त छुपते छुपाते आवाज की दिशा में बढ़ते चले गए और वहां की हालत देखकर हैरान रह गए। वहां कुल सात आदमी अजीब सी वेशभूषा में थे और उनके हाथो में अजीब सी चीजें थी। भोलू और उसके दोस्तों के लिए सब कुछ अनोखा था क्योंकि उन्होंने कभी भी इन्सानों को कपड़े पहने या इन्सानों के हाथों में पकडे यंत्र और आने जाने के लिए बस या ट्रक पहले नहीं देखे थे। भोलू की समझ में सिर्फ इतना आया कि जंगल में आये लोग पेड़ों को काट रहे थे और उन्हें ले जाने के लिए ट्रकों में लाद रहे थे। बड़े-बड़े हरे पेड़ पल भर में तेज आवाज के साथ कट कर गिर रहे थे और उन पेड़ों पर रहने वाले पक्षी चिल्ला कर एक पेड़ से दूसरे पेड़ की ओर उड़ रहे थे, उन पक्षियों के घोसले टूट कर जमीन पर गिर रहे थे उन घोसलों में पक्षियों के अण्डे, छोटे बच्चे सभी कुछ थे । पेड़ों के नीचे बने बिलों से छोटे जानवर खरगोश, नेवले, चूहे सभी इधर उधर डर कर भाग रहे थे। उनका घर-उनका परिवार उनसे छीन गया था। भोलू और उनके दोस्त समझ नहीं पा रहे थे जो पेड़ उनको फल-फूल, छाया, हवा, दवा सभी कुछ देते हैं आखिर उसे किस वजह से लोग काट रहे थे। भोलू और उसके दोस्त कुछ समझ पाते इससे पहले उन्होंने देखा कि बाहर से आये इनमे से कुछ लोग जानवरों और पक्षियों को पकड़ कर उनको बंदी बना रहे थे। भोलू को रोना  आ गया वो चाहता था कि वह चीख-चीख कर सबको ऐसा करने से रोक दे और उनको जंगल से चले जाने को कह दे लेकिन वहां के हालत ने उसको डरा दिया था और वो कुछ भी सोच नहीं पा रहा था लेकिन उसने हिम्मत नहीं हारी और अपने जंगल को बचने के लिए उपाय सोचने लगा। काफी सोच विचार कर उसने एक योजना बनाई और अपने दोस्तों को बताई, दोस्तों को योजना बहुत पसंद आई।

भोलू का एक दोस्त वीरा तुरंत बस्ती के लोगों को जानकारी देने के लिए वहां से दौड़ कर चला गया। भोलू और उसके बाकी दोस्त चीमा, गोपी, चुन्नू ने अपने कमर में बाँध रखे चाकू को निकाला और योजना के अनुसार जल्दी-जल्दी बरगद के पेड़ की जटाओं को काटने लगे। जब जटाएं काफी सारी मात्रा में इकट्ठा हो गईं तो उन लोगों ने उसे एक जाल कि तरह बुन लिया और एक बड़ा जाल बना लिया। लम्बी हरी घास से एक रस्सी बनाई और जटाओं से बने जाल को इस रस्सी के सहारे पेड़ से इस तरह बाँध दिया कि वो नजर न आये। इसके बाद जगह-जगह उन्होंने रस्सी के फंदे बनाए और उन्हें सूखे पत्तों से ढक दिया। फंदे इस तरह लगाये गए थे कि अगर किसी का पैर उन पर पड़े तो वह उसमे फंस जाए और उल्टा लटक जाए। भोलू , चीमा और गोपी ने जल्दी से लकड़ी और घास की रस्सी से धनुष बनाये और चाकू से लकड़ी में नोक बनाकर बहुत सारे तीर तैयार कर लिए। इतनी देर में चुन्नू ऐसी जड़ी-बूटी खोज लाया जो बेहोश करने में काम आती थी, गुरूजी ने अलग-अलग बहुत सारी जड़ी-बूटी की पहचान बच्चों को करायी थी। सबने मिल कर इस बूटी के रस को तीर के नोक पर लगा दिया। फिर सब बच्चों ने मिलकर आस-पास से बहुत सारे छोटे-छोटे गोल पत्थर इकट्ठा कर लिए जो उनकी गुलेल में काम आने थे जो उन बच्चों के पास हमेशा रहती थी। पूरी तैयारी करने के बाद भोलू ने जमीन पर नक्शा बना कर पूरी योजना फिर से अपने दोस्तों को समझाई। उनकी पूरी योजना यह थी कि इन सातों आदमियों को एक दूसरे से अलग करके पकड़ लेना ताकि जंगल के पेड़ों और पशु पक्षियों को बचाया जा सके।

पहले चरण को पूरा करने के लिए उन्होंने झाड़ियाँ और पेड़ की डंठलें इस तरह से काटीं कि उनको ले कर चलने पर वे उसके पीछे छिप सके और उन्हें कोई देख न पाए। छिपते-छिपते भोलू और उसके साथी उन दो आदमियों के पास पहुँच गए जो कि छोटे जीवों को पकड़ रहे थे। भोलू और उसके दोस्तों ने अपनी गुलेलें निकालीं और उसमे पत्थर लगाकर एकसाथ उन दोनों आदमियों पर निशाना लगा कर मारने लगे। अचानक हुए पत्थरों के हमले से दोनों आदमी बौखला गए,उन्हें पत्थरों से बहुत चोट लग रही थी लेकिन वे समझ नहीं पा रहे थे कि आखिर पत्थर आ कहाँ से रहे थे और वो कैसे इन पत्थरों से बचें। दोनों आदमी चोट खा कर घबरा कर भागने लगे, भागने के चक्कर में उसी दिशा में भागे जिधर भोलू और दोस्तों ने रस्सियों के फंदे छुपा कर रखे थे। उनके पैर उन फंदों में पड़े और वे उसमे फंस कर पेड़ पर फंदे से उल्टा लटक गए, अब वे कुछ भी कर पाने कि स्थिति में नहीं थे । भोलू और साथियों का योजना का पहला चरण पूरा हुआ। लटके हुए दोनों आदमी सहायता के लिए पुकारने लगे उनकी चीख पुकार सुन कर उनके बॉस ने लकड़ी लादने वाले दोनों आदमियों को स्थिति की जानकारी करने के लिए भेजा। दोनों आदमी तुरंत ही आवाज की दिशा में जाने लगे लेकिन उन्हें आगे होने वाली घटना का कोई पूर्वाभास नहीं था,जैसे ही वे आगे पहुंचे छिपे हुए भोलू और उसके साथियों ने जाल से बंधी रस्सी को काट दिया। जाल सीधा इन दोनों आदमियों के ऊपर गिरा और दोनों उसमे फंस गये। भोलू व उसके साथी तुरंत बाहर निकले और उन दोनों आदमियों को जाल सहित ही बांध दिया ताकि वे भाग न सकें। योजना का दूसरा चरण पूरा हो चुका था और कुल चार आदमी बंदी बना लिए गए थे। अब बारी थी योजना के तीसरे चरण की। भोलू, चीमा, गोपी और चुन्नू ने अपने-अपने धनुष कंधे पर टाँगे और तीरों को हाथ में लेकर पेड़ों के पीछे छिपते-छिपते उस तरफ पहुँच गए जहाँ दो आदमी आवाज करती मशीनों से पेड़ों को काट रहे थे। सबने अपने धनुष कंधे से उतारे और अलग-अलग दिशा से निशाना साध कर तीर चलने लगे। भोलू और उसके साथी निशाना लगाने में निपुण थे उन्होंने जल्दी ही निशाना साध कर उन दोनों आदमियों को बेहोश कर दिया। योजना का तीसरा चरण भी पूरा हुआ था। पेड़ों की कटाई का काम अचानक से रुकने पर बॉस को कुछ समझ में नहीं आया लेकिन उसको लगा कि जरूर कुछ गड़बड़ है, वो पूरी बात समझ पता इसके पहले ही भोलू, चीमा, गोपी और चुन्नू ने बॉस को चारों ओर से घेर लिया, उन सभी के हाथ में धनुष तैयार था। बॉस इन छोटे बच्चों को देख कर हैरान रह गया लेकिन वो अपने साथियों के बिना असहाय था इतनी देर में वीरा भी बस्ती के लोगों को लेकर आ गया। सभी के हाथों में शस्त्र थे – धनुष, भाला, तलवार । खुद को लोगों से घिरा देख बॉस घबरा गया और अपनी जान की भीख मांगने लगा। भोलू के गुरूजी जो उसकी भाषा जानते थे उन्होंने बॉस से बात की और उसे तुरंत ही जंगल से चले जाने को कहा। बॉस ने सभी से क्षमा मांगी और पकडे हुए सभी जीव और काटी हुई लकड़ियाँ वहीँ छोड़ कर अपने साथियों को लेकर चला गया और जंगल में कभी भी वापस न आने का वचन दिया। सारे बस्ती वालों ने भोलू और उसके दोस्तों की बहादुरी व बुद्धिमानी की बहुत प्रशंसा की और उन्हें कंधो पर उठा लिया। भोलू और उसके सभी दोस्त बहुत खुश थे।

बच्चों! हमें भी  जंगल और उसमे रहने वाले लोगों को कोई हानि नहीं पहुंचानी चाहिए क्योंकि वे लोग जंगल के कारण ही जीवित हैं और हम भी जंगल और पर्यावरण पर निर्भर हैं। हैं न ? 

                     समाप्त !

7+
अपनों के साथ शेयर करें

This Post Has 166 Comments

  1. alereki

    Download TextDoc Compare Utility for Free

    Problem: A printer’s network administrators are in the mood to take control of the printing function, they want to be able to connect to the system and configure it so that any possible reason of malfunction ceases.
    Solution: Under the device settings, change the Printing options to Protocol and Remote Administration for Local Printers (Tested on Win 7)

    This is a very smart and powerful solution for systems, programs or apps that require user https://wakelet.com/wake/jW-0ZrZONyc81__klTQwT 8cee70152a alereki

  2. briali

    Thin Client Delivery Part 1: How to Implement an Application

    A tale of 2 times in Syria​

    Jackie and I just returned from Syria in May​, and would like to share some of our experiences.

    This is the first time we have visited Syria, and it has been a long, arduous, and scary road. It was a place of great contrasts, of war and peace; of beauty and destruction; of humor and sadness; and of resilience https://facepager.com/upload/files/2022/05/4CDwvApmKR6KUkmpwOn7_19_d4eaae6344d730dbd9b884b958f09f1c_file.pdf 05e1106874 briali

  3. kafalme

    You can select the skin and theme for your computers through which you can customize it.

    Social Comment Rating is a free and easy to use application that makes it possible to rate Facebook and Twitter Posts on your terms.
    Just upload your Facebook or Twitter list and it will go through every post and calculate the total score.
    You can also input a custom list of your own or choose to check a list of numbers, and assigned them a score.

    Enterprises, organizations, and even https://critunpede.weebly.com

    6add127376 kafalme

  4. kallelmi

    Now that you have a basic understanding of the entire Maven IDE, you have come to the right place to be able to figure out how this tool works. Keep reading to find out more.
    If you are a developer, there is no reason for you to not to have this tool in your arsenal. If you are currently a project manager, you may want to think about Maven as one of the best new tools for the project management and teams.

    Table of Contents http://maps.google.co.in/url?q=https://mapfcirdewell.weebly.com

    6add127376 kallelmi

  5. veasshan

    Choose an existing drawing from a library of 3D content or create your own. Then you can start adding your own animations and special effects to make your model come to life. It has the must-have authoring and texturing tools to customise your creations. And it’s easy to make them come to life with a range of all-new modelling and rendering tools.

    If you’re an architect, architect of families, or design enthusiast, Autodesk Revit Architecture 2020 has the http://www.file.feelcool.org/resites.php?url=https://gluctacnaugran.weebly.com

    6add127376 veasshan

  6. primvan

    You can easily find music, artist, song title, genre, etc… with the help of this tool.

    Real Music Features Include:
    – massive music files database
    – user friendly interface
    – SEARCH ALL FILES SEARCH within your current directory Browse by most popular files Search in archive formats SEARCH within different directories

    Note:

    The application is not real-time
    Therefore, it is sensible to index your favorite songs http://www.shogundojo.com/?URL=https://pendpectchamon.weebly.com

    6add127376 primvan

  7. marbray

    Product Description

    Essential Software Installer is a handy application designed to simplify the process of re-formatting / installing your OS on a PC. It can also be used to find updates for and to get easy access to useful websites. It has been updated to include iTunes® and Crossover Patcher. Also installed are WinZip® and MicrosoftUpdates® for Windows® XP and Windows® 7.

    Main features:

    All the latest downloads are made available instantly https://napucpotha.weebly.com

    6add127376 marbray

  8. fylohenr

    The CIMB-Equities Bank is Malaysia’s first fully integrated commercial banking institution – operating within all sectors of the commercial banking sector, with an emphasis on the retail segment. The Bank has strayed its way from its roots as a conventional Commercial Bank by branching into the mainstream derivatives market.
    Although we are now convinced that the use of derivatives have a vital role to play in our financial marketplace, their use in the Malaysian market should be regarded with a set of regulations and https://abdeparsau.weebly.com

    6add127376 fylohenr

  9. benlel

    .
    · Full 24/7 tech support via e-mail
    · Update your version of the program automatically
    Key features of the red eye removal software:
    · Explains the heuristic model (and why it’s one of the best ones to date):
    · Adjusts opacity of the whole pupil and/or the dot at https://guipihgartston.weebly.com

    6add127376 benlel

  10. feahar

    The installer is available only for download, meaning there’s no need for you to be online, unless you prefer this method.
    The installation process is easy and straightforward, so don’t worry about that.
    After the installation process is complete, click the “Stop” button to start the application.
    Like that you have the MultiWiiConf main window ready for you to enter required configuration parameters, a custom interface for selecting the RC channel frequencies. You can access the front-end to https://unemummo.weebly.com

    6add127376 feahar

  11. darpro

    The results are very similar to the report generated by Dynamic Field.

    The program PCL3D is an interactive polygon-based topography modeler. It was developed with the aim of creating a powerful field-based topography modeler. The modeler is especially developed for modeling low-relief features but is also able to handle files coming from any
    topography or terrain modelling software.

    PSlope is a compact application designed to help you generate reports after analyzing the https://ninglongnalno.weebly.com

    6add127376 darpro

  12. viryesi

    ■.NET 3.5 SP1
    ■ Visual Studio Express CTP for Windows XP SP2, Windows Vista and Windows 7.
    ■ Since this software is based on.NET Framework 2, we recommend that you have Microsoft Visual Studio 2005, Visual Studio 2005 Express, or Visual C# 4.0 SP1 installed.
    ■ SWF implementation of the ribbon would be the best. You can download SWF library from the following website: http http://mlproperties.com/?URL=https://sosubsmenre.weebly.com

    6add127376 viryesi

  13. dervvyni

    Also you may click on the beam, on the sphere or on the rope to change the angles. You can even rotate each of the items by keys (Right mouse button + number keys).
    Music, sound, pictures and animations are included.

    NOTE: Physics Simulator is a simulation ONLY!!!

    This is a trial version and is free for private use, but you must credit Physics Simulator to Christopher Broniowski on your website.

    Send me bug-fixes, suggestions or https://grewlandpipas.weebly.com

    6add127376 dervvyni

  14. ottafays

    The software is not free but as the program is well designed there should be no problem to locate the compatible version.You wouldn’t be able to tell that President Obama’s approval rating has plummeted to a record low of just over 40 percent if you tuned in to The Fox News Channel.

    In the last few months, the cable news network has been carrying Obama Live! on Saturday and Sunday nights. Fox’s coverage featured the president speaking via satellite from a Times https://research.thomsonib.com/gaportal/droppoints/gaframe.asp?URL=https://basserifigh.weebly.com

    6add127376 ottafays

  15. javkirs

    If you work with Registry editing tools, Direct Registry Browser can certainly help a lot, and can create different files for your convenience. It won’t take long for the program to load on your PC to see what it’s about, but in the end it won’t satisfy everyone, in fact.
    Key Features:
    • Based on the.DAT file structure
    • Can load or open from the DAT file
    • Provides quick and easy viewing of system http://suskwalodge.com/?URL=https://battberkbiku.weebly.com

    6add127376 javkirs

  16. Greetings! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest authoring
    a blog article or vice-versa? My website discusses a lot
    of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to shoot me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

  17. 강남안마가격

    Hi, I wish for to subscribe for this website to obtain hottest updates, therefore
    where can i do it please help.

  18. Hey there! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There’s a lot of folks that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Thanks

  19. Nice post. I learn something new and challenging on blogs I
    stumbleupon everyday. It’s always interesting to read through articles from other authors and practice a little something from their sites.

  20. I got this site from my pal who told me about this
    web site and now this time I am visiting this web page and
    reading very informative posts at this time.

  21. gourmet food hampers

    I’m not certain where you’re getting your information, however good topic.
    I must spend some time learning much more or working out more.

    Thanks for magnificent info I was looking for this info for my mission.

  22. Hey there! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no backup.
    Do you have any methods to stop hackers?

  23. I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this web site is in fact nice.

  24. embroidered collar

    Hey there! Would you mind if I share your blog with my myspace group?
    There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content.
    Please let me know. Cheers

  25. I’m really enjoying the design and layout of your
    blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme?
    Superb work!

  26. Finally among the finest things about using any of
    the Paypal betting websites listed in our table above is the anonymity they provide you.

    As you may see from our desk above there are solely two bookies that
    currently do that so it’s not widespread but it surely does occur.
    Your premium ranges are primarily based in your bets inside a
    weekly or month-to-month timeframe. Widely Accepted –
    accepted by all the most important bookmaking websites online at the moment
    PayPal is versatile and can help you keep your betting cash in one wallet however shortly and simply transfer it around completely different bookmakers with the intention to get the
    best value on your bets. Bonuses – Bonuses, free bets and different betting promo affords might be very helpful for punters.
    Generally, baccarat is one of the table games that can definitely be described as traditional.
    This process of withdrawing funds can be stated to be the output of on-line playing games.
    Slot developers can take pleasure in all the advantages of digital know-how.
    What are the benefits of Betting Online Sportsbooks? There are numerous ways to get involved with PayPal instantly in case you have
    an points together with your account or simply have query regarding how their services works.
    What are the some greatest rated hosting providers? These on-line banking services allow you to deposit your
    cash instantly and in some instances, allow you to withdraw your funds in as little as 24 hours, making them some of the fastest paying strategies accessible.
    Keep in mind that normally, bonuses like these include betting necessities.

  27. I think the admin of this site is really working hard in favor of his web site, as here every material
    is quality based stuff.

  28. escort bayan

    Wow! At last I got a weblog from where I be able
    to genuinely take helpful data concerning my study
    and knowledge.

  29. myit help desk

    Hi to every single one, it’s really a good for me to pay a visit this web site, it
    consists of important Information.

  30. Aw, this was an extremely nice post. Taking a few
    minutes and actual effort to produce a really good
    article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t seem to
    get nearly anything done.

  31. Hi there to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this site, and your views are pleasant in support of new users.

  32. embroidered mask

    I’m curious to find out what blog system you happen to be using?
    I’m having some minor security problems with my latest site and I’d like to find something more safeguarded.
    Do you have any recommendations?

  33. led magnifier

    I believe what you typed was very logical. However, what about this?
    what if you added a little information? I am not saying your content isn’t solid., however suppose you added
    a post title to maybe grab folk’s attention? I mean जंगल की कहानी- Jungle ki kahani-
    Story of Forest in Hindi – sarvgyani.in is kinda plain. You ought to glance at Yahoo’s front
    page and note how they create post titles to grab viewers
    interested. You might add a video or a picture or
    two to get readers interested about what you’ve written. Just my opinion, it would bring your posts a little bit more interesting.

  34. Hello There. I found your blog the use of
    msn. That is a very well written article. I’ll be sure to bookmark it and return to read extra of your
    useful info. Thanks for the post. I’ll certainly return.

  35. I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
    It’s pretty worth enough for me. Personally, if all website owners
    and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  36. Best dentist near me

    I feel that is one of the such a lot significant information for me.
    And i’m glad reading your article. But should remark
    on some general issues, The website style is great,
    the articles is actually nice : D. Just right process, cheers

  37. Sanjeev singh

    Sir isme Jo Apne adivasi ke bare me btaya hai bahut hi achhi bat Kahi hai unko kabhi bhi nicha nahi dikhana chahiye kyoki unhi logo be hm manusyo Ko khana rhna sikhaya hai

  38. Rajesh

    Bahut hi umda kahani
    Aaj ke yug me jis tarha se vano ka hras ho rha ha o wakai kai jivon k liye khtra ha

    1. Seemant Srivastava
      Seemant Srivastava

      कहानी पढ़ने और प्रतिक्रिया देने के लिए धन्यवाद |

  39. Ishanya Krishnan

    Bachpan ki yaad dila diya iss story ne to…..Loved it in my childhood and now as well…

    1. Seemant Srivastava
      Seemant Srivastava

      धन्यवाद। आपके कमेंट हमारा मनोबल बढ़ाते हैं तथा क्वालिटी कंटैंट लिखने को प्रेरित करते हैं। कृपया अन्य पोस्ट्स पर भी अपनी निष्पक्ष राय लिखें।

  40. Siddhi

    Beautiful story??

    1. Seemant Srivastava
      Seemant Srivastava

      उत्साहवर्धन के लिए धन्यवाद.कृपया अन्य पोस्टों पर भी अपनी राय भेजें. आपके सुझावों का भी इंतज़ार रहेगा.

Comments are closed.